‘Stop toch met sporten!’, zei een vriendin laatst tegen mij. ‘Wat valt er nu nog te redden aan dat lijf?’ Deze vriendin had het sporten ingewisseld voor een – in haar ogen – meer bevredigende hobby: zingen in een heel serieus kerkkoor. 

Ik weet één ding zeker en dat is dat er qua zangtalent aan mij écht niets te redden valt. Dus houd ik vast aan mijn rondje cardio, hang aan de gewichten, rek en strek en doe nog wat buikspieroefeningen op een matje. Als ik een weekje oversla denk ik meteen dat de kilo’s eraan vliegen, want: stofwisseling op deze leeftijd is vergelijkbaar met die van een beer in winterslaap.

Een killerbody hoef ik niet (nou ja, ik zal ‘m ook niet wegsturen als -ie voorbij komt), en wat onderhuids vet helpt ook om de rimpels wat op te vullen. Maar na al die jaren lubbert er gewoon net iets te veel van het goede op onbestemde plekken. En, niet onbelangrijk: voor een gezonde geest scheelt een gezond lichaam ook een slok op een borrel.

Daarom: 3 redenen om je lijf vooral lekker naar de sportschool te blijven slepen.

1. Spieren trekken je vel lekker strak

Denk Madonna: zet die spieren aan het werk! If you don’t you use it, you will loose it. Dus niet alleen op die crosstrainer, maar ga vooral aan de gewichten hangen. Waar spieren groeien, kan je vel niet gaan flubberen. Het toverwoord luidt: krachttraining. Laat het je wel even uitleggen door zo’n fijne personal trainer, want sommige van die apparaten zijn nog knap ingewikkeld en als je je blesseert ben je verder van huis.

En wist je, voor degenen onder ons die ooit fanatiek gesport hebben, dat je spieren dat nog weten? En dat je dan veel sneller weer op je oude niveau zit? Ik vraag me af of het wekelijkse potje trefbal op de lagere school ook valt onder ‘fanatiek sporten’, maar hoopgevend is het in ieder geval.

2. Alles, maar dan ook alles raakt beter doorbloed

En dat is dan weer goed voor je geheugen, je energielevel en je sexleven, aldus de experts. Ik kan me voorstellen dat laatstgenoemde ook een goed middel is om ‘aan beweging te doen’, dus dubbele winst op dat vlak. Als je die hartslag weer eens wat omhoog jaagt zul je zien dat je verbranding ook wat harder gaat werken (lees: dat je meer calorieën verbrandt) en het bloed (lees: zuurstof) gaat stromen door je aderen.

En dan hoef je echt geen marathons te lopen. 30 tot 45 minuten flink doorstapen op de loopband is voldoende. Op dat tempo kun je je nog net concentreren op een aflevering Netflix. Heb je ’s avonds weer tijd voor andere dingen, zie eerdergenoemd seksleven. Dat fijne gezonde blosje waardoor je 10 jaar jonger lijkt krijg je er bovendien gratis bij (ook bij het lopen). Denk Jennifer Anniston, die is toch ook bijna 50, maar straalt van het scherm als een jonge bloem!

3. Het is nooit te laat voor een nieuw begin

Ik was vroeger echt heel erg niet sportief, zegge: een 6 min voor sport op school en tot mijn 27ste in de kroeg gehangen op een dieet van drank en sigaretten. Bijna verzwolg ik in het excuus dat het dan toch allemaal niet meer uit zou maken, maar ik heb goede hoop dat mijn spieren zich de paar fitnessklasjes van vroeger nog levendig herinneren.

Heb dus de koolhydraten en sigaretten ingeruild voor een bonte verzameling super foods en op die wodka en wijn na ben ik eigenlijk best goed bezig. Tot je 40ste zorgt je lijf voor jou en na je 40ste moet jij voor je lijf zorgen, is de uitspraak toch?

Maar goed, feit blijft dat je lijf verandert en dat is prima. Een beetje buikvet is ook best charmant: een extreem wasbord staat toch raar met een doorleefd hoofd erop. Dat gezegd hebbende: mannen, blijf het vooral proberen hoor, de inspanning waarderen we enorm. En andersom zal het ook gelden.

Om met de woorden van mijn favoriete sportschoolinstructrice (toch ook al bijna 50) af te sluiten: get your ass moving!

Tekst: Heidi Huls

Schrijf je in voor de ultieme survivalgids voor het leven na de 50

Geen garanties dat je het overleeft, maar een avontuur wordt het zeker!